Z polskiego „Przedmurza”: Semantik Punk – abcdefghijklmnoprstuwxyz

26 Sep

Polish version, posted by Semantik Punk on fb page. 

Thanks a lot, guys. 

     di T/T  

481681_466939810022988_424433031_n1


Mam poważną trudność z zakatalogowaniem Semantik Punk. Mógłbym zaryzykować na siłę dwa lub trzy gatunki jak math, djent i noise, ale wszystko jest przeobrażone i przeżute w dźwiękowej magmie i tellurycznej sile, która rozwala każdy możliwy punkt zaczepienia.
Zmiana nazwy zespołu aktywnego wcześniej od 2004 jako Moja Adrenalina, postrzegana jest jako powszechna praktyka w środowisku polskiego undergroundu, gdzie media, dążące do skatalogowania każdego fenomenu w przestrzeni i czasie, definiują to jako „romantyczne i idealistyczne wyzwolenie od nazw i etykietek”, „punkowy performance o tożsamości w przestrzeniach informacyjnych”. W rzeczywistości czterech chłopaków z Polski postrzega tę zmianę tożsamości nie tyle jako próbę uwolnienia się od ciasnoty informacji, która musi zamknąć cię w pudełku, by o tobie mówić, nie tyle jako wynik wymogów informacyjnych, bliskich płaszczyźnie atrakcyjności handlowej, wartości słowa i “produktu” artystycznego, ile przede wszystkim jako uwolnienie się od związku z tym, co robią. Dla nich samych Semantik Punk jest nazwą mówiącą, że nie są jedynie wytwórcami “ich” chaotycznego pandemonium dźwiękowego. Jest w tym programowe pragnienie dezorientowania, które zaczyna się od nazwy i przechodzi przez szatę graficzną – nieodzowne elementy komunikacji. Pragnienie, które realizuje się, przede wszystkim, w ich muzyce.

semantik-punk-fot-Sami-Ansari-466x700

Sam proces tworzenia kawałków zawartych na nowym albumie abcdefghijklmnoprstuwxyz (wyprodukowanym we współpracy z Rossem Robinsonem i wydanym przez Lado ABC) odpowiada tej logice poruszającej się na granicy języka i bezsensowności. W wywiadzie muzycy powiedzieli:
Nasza muzyka i nasze teksty są wynikiem balansowania na tej wąskiej i wyraźnie iluzorycznej granicy. To minimalistyczny, bardzo prosty przekaz. To jest właśnie to, co wychodzi, kiedy nie planujesz i nie mówisz nic szczególnego. Można powiedzieć, że nasz band jest generatorem symboli pozbawionych znaczenia albo języka pozbawionego semantyki. [1]

Odnosząc się do niecodziennego tytułu swojego albumu:

“Napisaliśmy” ten album tylko półświadomie, ale teraz, po wszystkim, widzimy w tym rodzaj metafory. Metafory ludzkich prób opisania siebie samych i świata słowami, prób nadania im znaczenia. Kiedy odkryliśmy tę metaforę, zdaliśmy sobie sprawę, że postrzegamy rzeczywistość jako coś tak gęstego i nasyconego dynamicznymi formami, że próba nadania im znaczenia przy użyciu czegoś tak ulotnego, ograniczonego i statycznego jak słowa kończyła się tylko strzępkami znaczeń pływającymi po oceanie możliwości […] Dla nas jednak ta “porażka wykrzyczenia niewyrażalnego” jest w pewien sposób piękna i poruszająca. Forma abcdefghjklmnoprstuwxyz ma w sobie coś z tej niewypowiedzialności/niewyrażalności/niewysłowioności. [2]

Próba wypowiedzenia przez Semantik Punk niewyrażalnego za pomocą przemyślanej kakofonii przypomniała mi, przez pokrewieństwo “geograficzne” (i nie tylko), powieść Stanislawa I. Witkiewicza „Nienasycenie”. Powieść-rzeka, encyklopedyczna i dystopiczna, zbudowana jest wokół postaci Genezypa Kapena, młodego dziedzica “imbecyla”, ze szlachty już podupadłej i bliskiej obalenia przez nowych Mongołów przybywających z Chin. W wydanej w 1929 powieści, która, jak Semantik Punk, ujmuje całą wiedzę filozoficzną, mistyczną i polityczną, kanalizując ją w monstrualny, bezkształty organizm, w którym – bez przerwy – absurd, fikcja polityczna, proroctwo [3] cudzołożą, by ukazać obraz ludzkości zdegradowanej i dogadanej ze swoją najbardziej podłą i lubieżną zwierzęcością w obliczu niepojętego. Mistyka neokatolicka pochodzenia francuskiego oraz wiara w aksjomaty i logikę neopozytywistów zderzają się z gęstą pierzyną rzeczywistości, połączone niemocą, którą tylko sztuka Tengiera zdaje się uchwytywać. Kiedy młody Kapen oznajmia mu, że:

jest tak (…) jakbym poczuł, że wszystko, ale to wszystko na całym świecie jest nie takiem, jak być powinno. Jest przedewszystkiem zawinięte w jakąś powłokę — nawet astronomja. A ja chcę dotykać wszystkiego gołego, jak dotykam mojej własnej twarzy moją własną ręką… Ja chcę wszystko zmienić, aby było takiem, jak być powinno. Ja chcę to wszystko mieć, dusić, cisnąć, wygniatać, męczyć…!!! [4]

Muzyk odpowiada:

Wielkość wszystkiego jest tylko w sztuce. Ona jest tajemnicą bytu oglądaną jak dzik na półmisku, jako coś dotykalnego — rozumiesz — a nie jako system pojęć. To o czem ty mówisz ja stwarzam jako materjalne nieomal zjawiska[…] Ktoś powiedział, że muzyka jest sztuką niską, bo młotki biją w kiszki baranie i druty, albo włosem końskim jeździ się po tychże kiszkach, albo wydyma się zaślinione metalowe rury. Hałas — hałas jest czemś wielkiem — ogłusza, oślepia, zabija wolę i stwarza prawdziwy djonizyjski szał w abstrakcyjnym wymiarze ponad życiem — a jednak jest, a nie jest tylko pojęciową obiecanką. [5]

Prawie taka sama świadomość tkwi w Semantik Punk: niemożność wypowiedzenia sedna egzystencji w inny sposób niż materialnym, geometrycznym hałasem ich inkursji. Jest tu ta sama dionizyjska siła, lecz skalibrowana i zaktualizowana poprzez ciężkie, ekstremalne, chaotyczne brzmienie, lecz niczym wyrzeźbiona w najtwardszej skale z rygorem i siłą przekraczającymi przekaz bezpośredni. Rzeczywiście, oni nie uważają się ani za właścicieli tego co robią, ani nie identyfikują się z tym co produkują. Są instrumentami lub organami, jak Tengier w rękach sztuki: materią, która wibruje i niszczy. Wiele razy w powieści Witkacego – jak zwykli nazwać przyjaciele zmarłego samobójczo w 1939 pisarza – przywoływane jest widmo „Traktatu logiczno-filozoficznego” Wittgensteina:

Nie to, jaki jest świat, jest tym, co mistyczne, lecz to, te jest (6.44)

Jest zaiste coś niewyrażalnego. To się uwidacznia, jest tym, co mistyczne. (6.522)

O czym nie można mówić, o tym trzeba milczeć (7)

Trzy zdania, z których ostatnie zamyka słynną książkę, mówią o tym co jest ponad językiem, o tym, czego język w swoim izomorfizmie z rzeczywistością, jako stanem rzeczy, nie może i nie powinien nazywać. Muzyka i hałas omijając logikę potrafią wyrazić to co mistyczne, ponieważ go nie nazywają, lecz same są przejawem niewyrażalnego.

* * *
Przypisy

[1] Wypowiedź SP pochodzi z wywiadu opublikowanego na stronie internetowej HYPERLINK “http://www.decibelmagazine.com/featured/watch-a-new-semantik-punk-video/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TheDeciblog+%28The+Deciblog%29” Decibel
[2] Ibid. W ten sposób należy również odczytywać szczególny wybór języka tekstów: rodzaj starożytnego, nieistniejącego dialektu Słowian, który porusza się po wyznaczonej granicy bezsensu i zrozumienia. Paradoksalnie, jak podkreślają członkowie Semantik Punk, pomimo braku bezpośrednich znaczeń słów tworzących tę fantastyczną mowę, rodzime brzmienie dźwięków daje Polakom możliwość bezpośredniego zrozumienia tekstu na poziomie intuicyjnym. Owa próba, idąca błędnym tropem zeuhla, posuwa sie dalej, bo po pozbawieniu języka gramatyki i semantyki, eksploduje on czystymi dźwiękami pełnymi uniwersalności.
[3] Proroctwa Witkiewicza opierają się na teoriach teozofa rosyjskiego Władimira Sołowjowa, który wieścił nowe zagrożenie mongolskie zarówno w wierszu o emblematycznym tytule “Panmongolizm”, jak i w ostatniej pracy poświęconej Antychrystowi.
[4] Witkiewicz, S.I., „Nienasycenie”, Dom Książki Polskiej Spółka Akcyjna, Warszawa 1930, str. 68.
[5] Ibid., str. 72.

Advertisements

One Response to “Z polskiego „Przedmurza”: Semantik Punk – abcdefghijklmnoprstuwxyz”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dall’ «antemurale» Polonia: Semantik Punk – abcdefghijklmnoprstuwxyz | - September 26, 2013

    […] POLISH VERSION […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: